4 oktober 2024
De landschapstafel BPL heeft de Gebiedsgerichte Opgave uitgewerkt voor het deelgebied gelegen tussen de A4 en A13 binnen het BPL Midden-Delfland. Deze biedt uitgangspunten voor de opgaven van spoorverdubbeling, verstedelijking en het landelijk gebied.
Directe aanleiding voor de uitwerking van de gebiedsgerichte opgave is het voornemen van spoorverdubbeling wat een grote impact heeft op dit deelgebied van het BPL. De opgaven in het gebied zijn echter breder en raken ook aan de verstedelijkingsopgave (NOVEX) en de opgave voor het landelijk gebied (ZH-PLG). De uitwerking van de Gebiedsgerichte Opgave bevat dan ook uitgangspunten voor opgave van spoorverdubbeling, verstedelijking en het landelijk gebied.
Het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) van Midden-Delfland is de groene tuin van de zuidelijke randstad. Het is een schitterend open polderlandschap met landbouw, natuur en recreatie. Dit open landschap blijft niet als vanzelf bestaan: er bestaat een permanent spanningsveld tussen enerzijds de zorg voor het open groene polderlandschap met grote opgaven ten aanzien van de landbouw, natuur, waterkwaliteit en klimaat en anderzijds de verstedelijkingsdruk en toenemende mobiliteit. In het BPL is dit spanningsveld in het gebied gelegen tussen de A4 en de A13 heel concreet zichtbaar. De spoorverdubbeling moet ingepast worden, de verstedelijkingsdruk neemt alsmaar toe, de recreatiegebieden vragen om een kwaliteitsimpuls en de doelen voor biodiversiteit en waterkwaliteit moeten worden behaald.
Met de uitwerking van de Gebiedsgerichte Opgave tussen de A4 en A13 biedt de landschapstafel een handelingsperspectief voor de omgang met de uitdagende opgaven ten aanzien van de spoorverdubbeling, de verstedelijking en de opgaven voor het landelijk gebied. Kerngedachte hierbij is dat investeringen in stedelijke verdichting en mobiliteit hand in hand moeten gaan met investeringen in het landschap. Ofwel: het bijzonder provinciale landschap mag niet het sluitstuk zijn van planvorming maar een gelijkwaardige speler. Het uitgangspunt, is dat elke ontwikkeling per saldo kwaliteit moet toevoegen aan het unieke polderlandschap. Voor ontwikkelingen die op gespannen voet staan met de landschapskwaliteiten geldt daarom ook: inpassing en compensatie.
Om concreet invulling te geven aan het handelingsperspectief is er een integrale ontwikkelkaart voor het gebied opgesteld wat is gekoppeld aan een concrete uitvoeringsagenda. Hierbij zijn de volgende thema’s inclusief kaartbeelden uitgewerkt:
Projectleiding: Gemeente Delft
Uitvoering: 2024
7 oktober 2024
De potentie van de natuur- en recreatiegebieden in het Bijzonder provinciaal landschap Midden-Delfland voor buitenrecreatie wordt onvoldoende benut. De recreatieve vraag en het aanbod zijn daarom in beeld gebracht en er wordt zicht geboden op een ontwikkelingsperspectief van recreatieve poorten.
17 juli 2024
Er zijn plannen om het spoor Delft-Schiedam te versterken en te verdubbelen. Dit gaat ten koste van het open polderlandschap. De landschapstafel zet in op inpassing en compensatie. Hiervoor wordt een gezamenlijk propositie ontwikkeld
10 juli 2024
De Schieknoop vormt een belangrijke en nog te versterken schakel tussen het stedelijk gebied van Rotterdam, Schiedam en het Bijzonder Provinciale Landschap Midden Delfland. Er zijn veel ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied maar een heldere koers ontbreekt. Het ruimtelijk programmatisch raamwerk biedt die koers.
12 juni 2024
Het Bijzonder provinciaal landschap wordt in de provinciale Omgevingsverordening opgenomen met een herkenbare bescherming die samenvalt met de begrenzing van het Bijzonder provinciaal landschap.