17 juli 2024
Er zijn plannen om het spoor Delft-Schiedam te versterken en te verdubbelen. Dit gaat ten koste van het open polderlandschap. De landschapstafel zet in op inpassing en compensatie. Hiervoor wordt een gezamenlijk propositie ontwikkeld
Voor de Novex Zuidelijke Randstad is intensiveren van het OV het vertrekpunt geweest, als ander, duurzaam vervoerssysteem. De verstedelijkingsopgaven worden binnen de huidige contouren gezocht om het landschap te sparen. Tegelijkertijd is ook een opgave om het landschap in en om de stad te versterken en te verbinden, vanuit biodiversiteit, klimaat en recreatie.
In deze context ontwikkelt de Landschapstafel BPL een propositie. Kerngedachte hierbij is dat investeringen in stedelijke verdichting en mobiliteit hand in hand moeten gaan met investeringen in het landschap. De propositie reikt ontwikkeluitgangspunten aan die een basis vormen voor een intensieve dialoog met Prorail en de verschillende Ministeries. Want in de optiek van de landschapstafel gaat het om een gedeeld en gedragen beeld van de stip op de horizon. Hierin kan de spoorbaanverbetering niet los gezien worden van de spoorverdubbeling en waar een investering in mobiliteit én de stad niet los kan worden gezien van het investeren in een robuust, stil en waardevol landschap. De propositie wordt opgebouwd rondom drie centrale uitgangspunten:
Projectleiding: Gemeente Delft
Uitvoering: 2024
7 oktober 2024
De potentie van de natuur- en recreatiegebieden in het Bijzonder provinciaal landschap Midden-Delfland voor buitenrecreatie wordt onvoldoende benut. De recreatieve vraag en het aanbod zijn daarom in beeld gebracht en er wordt zicht geboden op een ontwikkelingsperspectief van recreatieve poorten.
4 oktober 2024
De landschapstafel BPL heeft de Gebiedsgerichte Opgave uitgewerkt voor het deelgebied gelegen tussen de A4 en A13 binnen het BPL Midden-Delfland. Deze biedt uitgangspunten voor de opgaven van spoorverdubbeling, verstedelijking en het landelijk gebied.
10 juli 2024
De Schieknoop vormt een belangrijke en nog te versterken schakel tussen het stedelijk gebied van Rotterdam, Schiedam en het Bijzonder Provinciale Landschap Midden Delfland. Er zijn veel ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied maar een heldere koers ontbreekt. Het ruimtelijk programmatisch raamwerk biedt die koers.
12 juni 2024
Het Bijzonder provinciaal landschap wordt in de provinciale Omgevingsverordening opgenomen met een herkenbare bescherming die samenvalt met de begrenzing van het Bijzonder provinciaal landschap.