Bijzonder Provinciaal Landschap - Midden Delfland

17 juli 2024

Propositie spoorverdubbeling

Er zijn plannen om het spoor Delft-Schiedam te versterken en te verdubbelen. Dit gaat ten koste van het open polderlandschap. De landschapstafel zet in op inpassing en compensatie. Hiervoor wordt een gezamenlijk propositie ontwikkeld

Novex Zuidelijke Randstad

Voor de Novex Zuidelijke Randstad is intensiveren van het OV het vertrekpunt geweest, als ander, duurzaam vervoerssysteem. De verstedelijkingsopgaven worden binnen de huidige contouren gezocht om het landschap te sparen. Tegelijkertijd is ook een opgave om het landschap in en om de stad te versterken en te verbinden, vanuit biodiversiteit, klimaat en recreatie.

Propositie

In deze context ontwikkelt de Landschapstafel BPL een propositie. Kerngedachte hierbij is dat investeringen in stedelijke verdichting en mobiliteit hand in hand moeten gaan met investeringen in het landschap. De propositie reikt ontwikkeluitgangspunten aan die een basis vormen voor een intensieve dialoog met Prorail en de verschillende Ministeries. Want in de optiek van de landschapstafel gaat het om een gedeeld en gedragen beeld van de stip op de horizon. Hierin kan de spoorbaanverbetering niet los gezien worden van de spoorverdubbeling en waar een investering in mobiliteit én de stad niet los kan worden gezien van het investeren in een robuust, stil en waardevol landschap. De propositie wordt opgebouwd rondom drie centrale uitgangspunten:

  • Slank: realiseer een slanke, schone en rechte lijn
  • Verbindend: verbind stad&land voor recreatie en natuur
  • Poreus: versterk groene en recreatieve oost-west verbindingen
Projectgegevens

Projectleiding: Gemeente Delft
Uitvoering: 2024

Kaartbeeld van de versterking en verdubbeling van het spoor tussen Delft en Schiedam